Terjärv Hembygdsmuseum

Öppet enligt överenskommelse

Kontaktuppgifter

Ordförande: Ester Viitanen 0505661304

Hembygdsföreningens huvudbyggnad är en s.k. sidokammarstuga

Terjärv hembygdsmuseum ligger på en vacker plats vid Heimsjön. Museets huvudbyggnad är från 1700-talet och har flyttats till sin nuvarande plats på 1950-talet. Föremål har ställts fram i två våningar. Nedre våningen har inretts som ett traditionellt bondhus. På övre våningen finns förrådsutrymmen samt textilier. På hembygdsmuseets gårdsplan finns en byggnad som inretts till ett soldattorp från förr i tiden, en ria, en snickarverkstad, en smedja, ett jordbruksmuseum samt bodar. Samlingarna berättar mångsidigt om traditionell hantverkarkonst och lokalhistoria. För hembygdsmuseets verksamhet svarar Terjärv Hembygdsförening. Föreningen har också ett eget hembygdsarkiv och fornfynd i ett tidigare bankvalv.