Forskning om gamla Terjärv-anor

Vi har tidigare redovisat för vad som hittills framkommit i vårt projekt.

Här följer ett sammandrag.

Våren 2023 startades inom ramen för Terjärv hembygdsförening ett projekt kallat ”Anders Ranks härkomst”. Tanken var att vi skulle söka efter anorna till Per Andersson Rank, en av de äldsta inbyggarna i Terjärv som levde ca 1500–1568. Namnet Anders Rank är inte historiskt belagt på annat sätt än via denne Per Andersson och skulle ha varit inbyggare i Terjärv på 1400-talet. Namnet Rank är i olika former gemensamt för flera släkter. För projektet gjorde vi ett antal Y-DNA-test (på farslinjen), i första hand Y-37 men utifrån dessa senare två BigY-700. Vi kunde jämföra med två tidigare gjorda Big-Y: det ena av Rolf Lillrank (haplogrupp I-BY219411), vars äldsta säkerställda anfader var Tomas Eriksson Lillrank och det andra av Tobias Sandqvist (haplogrupp N-BY32535) med Per Classon Rank som äldsta anfader. Det ena nya BigY-testet togs av Bernhard Lassas, rakt nedstigande ättling på manslinjen till Per Andersson Rank (haplogrupp N-Y48593) och visade att det inte finns gemensam Y-linje till de andra. Ytterligare tog Ola Österbacka ett Y-37-test som visade en intressant koppling till Lassas, och det uppgraderades till BigY. Äldsta kända anfader är Per Olofsson Pårcka-Keurkal. Det visade sig att hans haplogrupp är identisk med Lassas. Vi har inte kunnat fastställa när delning mellan släkterna har skett.

Ett av Y37-testerna, taget av Dan Duvnäs, visar härstamning från Matts Larsson Rank. Dess preliminära haplogrupp är R-M198, vilket är samma som Stefan Djupsjöbacka fått i ett tidigare Y37-test. Här har vi alltså ännu en släktrot som inte har något att göra med Rank, trots namnet. De olika släkterna kan härstamma från drängar eller mågar som fått husbondestatus. Vi kan inte heller utesluta att det finns barn som erkänts i ”fel” familj.

Lassas och Österbackas haplogrupp hör till en överordnad grupp N-Y56761 med flera träffar i Sjönejden. Två av dessa, Esa Ahola och Kari Manner, är med i vårt projekt. Vi har inte hittat gemensamma förfäder med Rank eller Pårcka-Keurkal, och det finns inte heller kända gemensamma anfäder för dessa inbördes. De genetiska avstånden mellan ett antal testade är kortare till Pårcka-Keurkal än till Rank, och även kortare än mellan dessa båda inbördes. Vi har alltså att söka gemensamma anor antingen i Sjönejden eller i en stamfader Per Strang från Pedersöre som uppges som anfader i Alajärvi på 1400-talet. Intressanta släkter är Strang, Svarvar och Höök.

Samtidigt har vi då andra släktrötter som härstammar från Mellersta Österbotten, främst Karlebynejden, och Sverige-Norge (R-gruppen). Här har vi tillsvidare mycket litet att anknyta till i väntan på flera tester. Den släktlinje som kunde vara givande att utforska är Matts Larssons härkomst.

För att söka nya rön har vi nu ändrat projektets målsättning och söker inte endast efter rötter till Anders Rank utan också till andra gamla Terjärvsläkter. Därför har också namnet på projektet ändrats. Vi hoppas det blir fler som vill ta Y-tester för att bringa mera ljus i sökandet efter våra förfäder. Det finns ännu lite pengar kvar av de insamlade medlen, så det är möjligt att ansöka om bidrag för testningen.

Hembygdsföreningen ger projektledarnas kontaktuppgifter åt den intresserade. Också Facebook-gruppen Gamla Terjärv-anor (tidigare: Anders Ranks härkomst) tar emot förslag.